Jak przygotować obiekt przed zimowym obłożeniem?


Prawie 7 milionów Polaków wyjechało na Boże Narodzenie w latach 2015-2016, z czego aż 80% spędziło ten urlop na terenie Polski – wynika z opublikowanego pod koniec 2016 r. raportu LOT Travel „Wyjazdy świąteczne Polaków”[i]. Ponad 50% osób, które nie wyjeżdżały na Święta w 2‑letnim okresie objętym badaniem, myśli o takim wyjeździe w przyszłości. 25% badanych przyznało, że w czasie wyjazdu korzystało z płatnego noclegu przez co najmniej jedną noc. Zwiększone zainteresowanie atrakcjami turystycznymi i bazą noclegową to duże wyzwanie dla właścicieli i zarządców hoteli i pensjonatów. Jak przygotować obiekt na wzmożone obłożenie?

Sezon wyjazdów zimowych zaczyna się na dobre wraz z Bożym Narodzeniem i trwa do zakończenia ferii zimowych w ostatnich województwach. W 2018 r. pierwsze ferie zimowe ruszają już niespełna miesiąc po Bożym Narodzeniu, bo 15 stycznia, i potrwają łącznie aż do 25 lutego.

W tym okresie właścicieli pensjonatów i hoteli czeka zwiększone obłożenie, a co za tym idzie większa liczba obowiązków, ale też i ryzyk. Warto zawczasu dopiąć wszystko na ostatni guzik, by nie dać się zaskoczyć przykrym niespodziankom. W natłoku przygotowań, łatwo zapomnieć o rzeczach najbardziej podstawowych. Zacznijmy więc od upewnienia się, że nasi goście do nas trafią: sprawdźmy, czy podane na naszej stronie informacje (ceny, terminy, numery telefonu, adresy e-mail, dane dojazdowe) są aktualne. Skontrolujmy też pokoje, by mieć pewność, że w ich wyposażeniu niczego nie brakuje i czy wszystkie sprzęty działają prawidłowo. Warto również sprawdzić, czy obiekt dysponuje odpowiednią liczbą kompletów pościeli i ręczników, mając na uwadze dużą rotację gości, szczególnie w okresie świąteczno-sylwestrowym.

Na Święta oraz ferie Polacy udają się całymi rodzinami – warto więc sprawdzić stan łóżeczek oraz krzesełek do karmienia oraz ewentualnie zapewnić kilka dodatkowych urządzeń, co szczególnie docenią rodzice małych dzieci – jak np. podgrzewacz do butelek czy niania elektryczna. W trosce o bezpieczeństwo dzieci, ale również ich rodziców, warto również dodatkowo wyposażyć apteczkę – w szczególności w tak potrzebne zimą leki przeciwgorączkowe, przeciwbólowe oraz termometr. Warto również rozważyć możliwość podjęcia współpracy z miejscowym lekarzem, który w razie potrzeby i na prośbę gości będzie mógł przyjechać do hotelu.

Istotną kwestią jest również menu. Standardowo już dopasowując je do okresu świątecznego warto pamiętać o obowiązujących obecnie trendach żywieniowych. Oprócz tradycyjnych potraw powinno więc obejmować również propozycję dla wegetarian czy osób będących na diecie bezglutenowej. W przypadku ośrodków położonych w bliskiej odległości od stoków narciarskich, warto rozważyć przygotowanie całodniowego stolika z ciepłymi napojami.

Pamiętajmy, że aby móc sprawnie obsługiwać gości, wszelkie instalacje muszą działać bez zarzutu. Na nic zdadzą się bowiem wszystkie nasze starania, jeśli w środku zimy np. zawiedzie ogrzewanie lub popsuta rura doprowadzi do zalania obiektu. Zgodnie z art. 62 ustawy Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U. 1994 Nr 89 poz. 414) „Obiekty budowlane powinny być [...] poddawane [...] kontroli okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego: a) elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu [dachy, rynny i rury spustowe, okna, ściany zewnętrzne, instalacje wodociągowe], b) instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska [przyłącza kanalizacyjne, szamba i przydomowe oczyszczalnie ścieków oraz urządzenia do neutralizacji emitowanych na zewnątrz zanieczyszczeń], c) instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych)”. Ponadto, raz na 5 lat należy sprawdzić instalację elektryczną i piorunochronną. Nie zapominajmy także o regularnym odśnieżaniu terenu wokół obiektu i usuwaniu lodu, dzięki czemu ułatwimy gościom dostęp i unikniemy ryzyka wypadków.

Jednak nawet najbardziej drobiazgowe przygotowania nie wykluczą pewnych ryzyk, na które branża hotelowa jest szczególnie narażona. Dlatego warto z odpowiednim wyprzedzeniem zabezpieczyć się również na taką ewentualność, a więc sprawdzić zakres aktualnego ubezpieczenia. - Przed przystąpieniem do ubezpieczenia warto sięgnąć po spis mienia ruchomego lub środków trwałych (meble, sprzęt łazienkowy, kuchenny, biurowy) i objąć je ubezpieczeniem. Zapewni nam to możliwość kontynuacji działalności, gdy przydarzy się nieszczęśliwy wypadek lub gdy padniemy ofiarą kradzieży - mówi Marcin Pabiś – Dyrektor Biura Ubezpieczeń Majątkowych Concordii Ubezpieczenia. I dodaje – Kolejnym bardzo realnym ryzykiem w branży hotelarskiej jest odwołanie rezerwacji, które może być spowodowane zarówno przez błąd hotelarza (np. omyłkowe zarezerwowanie jednego pokoju dwóm osobom), ale też np. pożar czy zalanie. Zawarcie w polisie odpowiedniej klauzuli zapewni pokrycie roszczeń gości wynikłych z tego typu niedogodności. Należy jednak pamiętać, że szkodą w rozumieniu prawa cywilnego nie są kwoty, które goście hotelowi wydali na rezerwację, ale wszelkie dodatkowe koszty, które pojawiły się w związku ze zdarzeniem, takie jak koszty ponownej rezerwacji biletów czy np. poszukiwania nowego miejsca hotelowego.

Odpowiednie przygotowanie i zabezpieczenie pozwoli nam przywitać gości bez nerwów i zapewnić im wysoki poziom obsługi. Odwiedzającym na pewno udzieli się spokojna atmosfera, która nie tylko będzie sprzyjała odpoczynkowi, ale też sprawi, że zechcą do nas wrócić lub polecić nasz ośrodek znajomym.

[i] https://www.lottravel.com/blog/raport-lot-travel-wyjazdy-swiateczne-polakow,18.html (data dostępu: 16.10.2017 r.).