Dołącz do znajomych


Wywiad z wiceprezes ds. finansów GBS Banku, panią Bożeną Głogowską.

- Jak zmieniała się istota funkcjonowania banku na przestrzeni minionych 70 lat?
- Gospodarczy Bank Spółdzielczy zmienił się bardzo istotnie, gdyż z banku który posiadał oddział w Barlinku i Pełczycach jeszcze w 1996 roku, dziś stał się wielooddziałowym bankiem funkcjonującym na terenie dwóch województw: lubuskiego i zachodniopomorskiego. Na podstawie historii, a szczególnie ostatnich 20 lat, w których GBS Bank połączył 5 Banków Spółdzielczych oraz samodzielnie uruchomił kilkanaście placówek, można powiedzieć, iż powiększył sumę bilansową prawie 30 razy. Obecnie, biorąc pod uwagę rożne kryteria, plasuje się w Polsce w pierwszej 20 banków spółdzielczych. Myślę, że te informacje dosyć odpowiednio oddają zmiany, jakie zaistniały w banku.

W czym upatruje Pani źródeł sukcesu barlineckiego banku spółdzielczego, mając na względzie dużą konkurencję w postaci wielkich korporacji bankowych?
- Uważam, że jest kilka powodów, nie ma jednej recepty, aby wciąż się rozwijać i być najlepszym na tak trudnym rynku finansowym. Za wyniki każdej firmy zawsze odpowiadają zarządzający, ale dla mnie bardzo ważnym aspektem jest praca zespołowa, stąd jednoznacznie można powiedzieć, iż sukcesem banku są tworzący go ludzie. Moim zdaniem ważne jest wspólne przezwyciężanie trudności, a nawet kryzysów, aby potem wyjść na drogę stabilnego rozwoju szczególnie w obecnej, trudnej sytuacji gospodarczej – w dobie bardzo niskich stóp procentowych oraz dużej konkurencji na rynku finansowym. Drugim ważnym aspektem dla banku jest ciągłe sięganie po nowoczesne rozwiązania organizacyjne i technologiczne, a przede wszystkim budowanie potencjału opartego na nowoczesnych rozwiązaniach informatycznych. Obecnie wdrażamy nowoczesną bankowość elektroniczną. Tak na marginesie podam kilka ważnych informacji o tym produkcie, aby zachęcić do skorzystania z przygotowanych rozwiązań. Oczywiście wpierw zwraca uwagę nowa szata graficzna, nowoczesny i rozbudowany interfejs, przygotowany w oparciu o nowe rozwiązania technologiczne. Zapewniamy w ten sposób wygodny, bezpieczny i intuicyjny dostęp do najczęściej wykorzystywanych funkcji bankowości internetowej. Dodam też, iż w ubiegłym roku uruchomiliśmy dla klientów platformę walutową do dokonywania elektronicznego przewalutowania, a taką funkcjonalność posiadają tylko pojedyncze banki spółdzielcze w Polsce. Nie łatwo jednak jest rozwijać się technologicznie, jednocześnie dbając o niski poziom kosztów działania, a tego od nas oczekują instytucje nadzorcze. Zatem sukcesem dla nas jest rozsądne godzenie tych działań. Kolejne źródło naszego powodzenia upatrywałabym w udziale banku w rozwoju lokalnych środowisk, dla których głównie działamy, ponieważ staramy się pielęgnować społeczną odpowiedzialność w biznesie. Funkcjonujemy dla lokalnego społeczeństwa, wspierając stale inicjatywy zarówno gospodarcze jak i społeczne.

- Czy dlatego od niedawna posługują się Państwo dewizą „Dołącz do znajomych”?
- Dokładnie. Zawsze naszym celem był i jest rozwój lokalnego środowiska, współpraca z prężnie działającymi firmami oraz dobrze prosperującymi gospodarstwami rolnymi. Znajomość tego środowiska pozwala nam wierzyć, że utrzymując indywidualne relacje z klientami oraz oferując wobec nich elastyczne podejście, w zamian otrzymujemy szansę na precyzyjne odpowiadanie na ich potrzeby finansowe i doradcze. Od wielu lat staramy się dostarczać ofertę zgodną z potrzebami klientów, stąd właśnie pomysł na markę „Dołącz do Znajomych”, bo w tym środowisku wszyscy nas – bankowców znają i my znamy naszych klientów. Nasz przywilej to bliskość ludzi, firm i społeczeństwa.

- Na koniec proszę zdradzić – w miarę możliwości – plany rozwojowe banku na najbliższe lata.
- Nasze działania są zapisane w strategii działania na lata 2016-2019, ale i rocznych planach finansowych i handlowych oraz są określane w różnych programach promujących bank. Największe wyzwanie GBS Banku w najbliższym okresie to sprostanie stawianym wymaganiom kapitałowym, które są na dziś ograniczeniem dynamicznego rozwoju. Powód?Kapitał rośnie zdecydowanie wolniej, niż nasze potrzeby. Tak wiec nasz plan rozwoju związany jest z istotnym wzmocnieniem kapitałowym, a to niewątpliwie ambitny cel strategiczny dla całej kadry zarządzającej. Przyszłość banku to dalszy stabilny rozwój zarówno usług opartych o nowoczesne technologie – w tym wspomniane rozwiązania nowoczesnej bankowości elektronicznej – oraz rozwój produktów finansowo-ubezpieczeniowych świadczonych w tradycyjnych placówkach bankowych, przy wsparciu stałych wiarygodnych Parterów biznesowych, a także przychylnego bankowi środowiska samorządowego.
- I właśnie takich wiernych usługobiorców życzę. Dziękuję.

 

Rozmawiał Jarosław Libelt
Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa